اخبار فناوری جهان اخبار فناوری جهان

Return to Full Page

7/25/2018

امواج تلفن همراه حافظه تصویری کاربران را مختل می کند

مطالعات جدید حاکی از آن است که استفاده از تلفن همراه و قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی -الکترومغناظیسی ممکن است بر عملکرد حافظه نوجوانان اثرات نامطلوبی بگذارد.

محققان سازمان بهداشت عمومی سوئیس با مطالعه بر روی حدود ۷۰۰ نوجوان ۱۲ تا ۱۷ ساله نشان داده اند که قرار گرفتن در برابر این امواج به مدت بیش از یک سال، می‌تواند عملکرد حافظه نوجوانان را مختل کند.

در این بررسی میزان، نوع و زمان استفاده روزانه شرکت‌کنندگان از تلفن همراه از طریق فرم‌های نظرسنجی اندازه‌گیری و براساس آن میزان امواج رادیویی-الکترومغناظیسی که فرد در معرض آن قرار می‌گیرد تخمین زده شد.

در ادامه عملکرد شناختی (cognitive function) این افراد با استفاده از یک سیستم تست کامپیوتری استاندارد شده متشکل از حافظه تصویری و کلامی اندازه گیری شد.

در اندازه گیری حافظه کلامی به آنان این فرصت داده شد که برای مدت یک دقیقه پنج گروه از کلمات را که هر گروه خود شامل پنج کلمه دیگر به عنوان مثال نام پنج شهر آمستردام، رم، هامبورگ، مادرید و یورک بود، به خطر بسپارند. پس از آن با گفتن حرف اول یکی از کلمات این پنج گروه از آنان خواسته شد تا آن کلمه را به یاد آورند و بگویند که متعلق به کدام زیر مجموعه بوده است. این عمل برای به یادآوردن ۱۱ کلمه صورت گرفت و به شرکت کنندگان نمره صفر تا یازده داده شد.

برای اندازه‌گیری حافظه تصویری از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا ۱۳ جفت تصاویر انتزاعی را به خاطر بسپارند. سپس با نمایش یکی از تصاویر هر جفت از آنان خواسته شد تا تصویر دوم را به یاد بیاورند و به ازای هر پاسخ درست یک امتیاز دریافت کنند.

در پایان رابطه میان میزان امواج رادیوی-الکترومغناطیسی ساطع شده از تلفن همراه با نمرات تست حافظه مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه به دست آمده حاکی از آن بود که این امواج بر عملکرد حافظه کلامی تاثیری ندارند، اما بر عملکرد حافظه تصویری موثر هستند و افرادی که بیشتر در معرض این امواج بودند از حافظه تصویری ضعیفی‌تری برخوردارند.

منبع:سیتنا

related images