اعتياد اينترنتي به بازي هاي آنلاين
بازي هاي آنلاين از آن جهت که امکان برقراري ارتباط ميان همه افراد در جهان را ميدهد، جذابيت خاص خودش را دارد که البته حتما اعتياد برانگيز هم خواهند بود.

استفاده بيش از اندازه از بازيهاي رايانهاي موضوعي است که کارشناسان جهاني در مورد جوانان جهان بخصوص در کشورهاي چين، امريکا و کره جنوبي مطرح ميکنند. بهطور ميانگين مردم جهان حدود 5/4 ساعت از هر روز خود را مقابل نمايشگر انواع دستگاههاي الکترونيکي سپري ميکنند و در بيشتر مواقع با هدف انجام بازي هاي ويديوئي و سرگرميهاي اينترنتي، اين دستگاهها را مورد استفاده قرار ميدهند. اين اتفاق تأثيرات فراواني روي افراد برجا ميگذارد و در برخي مواقع حتي باعث بروز مشکلات کاملاً جدي ميشود.
بازيهاي آنلاين به دو دليل جذابيت بالايي دارند:
شخصيسازي فضاي بازي
دليل نخست شخصي بودن فضايي است که در اختيار کاربر قرار ميگيرد او يک شهر يا يک مزرعه يا يک قهرمان را با تلاش خود مي سازد و آن را به هر شکلي که مي خواهد در ميآورد و از اين روست که به محيط بازي دلبسته ميشود. شما ميتوانيد آرايش، پوشش، ابزارها و وضعيت ظاهري قهرمانتان را خودتان تعيين کنيد و براي او خيلي وسايل را تهيه نماييد.
همچنين ميتوانيد ساختمانهايتان را در هر جايي که دوست داريد بنا کنيد و بدين ترتيب ساخت معماري اختصاصي خودتان را در شهر شکل دهيد.
همچنين ميتوانيد ساختمانهايتان را در هر جايي که دوست داريد بنا کنيد و بدين ترتيب ساخت معماري اختصاصي خودتان را در شهر شکل دهيد.
آنلاين بودن رقابت
دليل ديگر وجود رقابت به صورت زنده بين بازيکنان يا اصطلاحا تعطيلي نداشتن بازي است. وقتي در يک بازي آنلاين شما براي ساعاتي طولاني يا يکي دو روز حضور نداشته باشيد. اکانت يا همان کاربري شما متوقف نميشود بلکه در دسترس ديگران خواهد بود!
آن ها ممکن است به شما حمله کنند، غارت شويد! تلفات بدهيد و يا در بازيهاي آنلاين غير نظامي ممکن است توليدات شما سر ريز شود يا مشتريان خود را از دست بدهيد و... چنين مسالهاي سبب ميشود شما خود را بجاي يک بازي ايستا در بطن فضاي يک اتفاق زنده و پويا حس کنيد.
آن ها ممکن است به شما حمله کنند، غارت شويد! تلفات بدهيد و يا در بازيهاي آنلاين غير نظامي ممکن است توليدات شما سر ريز شود يا مشتريان خود را از دست بدهيد و... چنين مسالهاي سبب ميشود شما خود را بجاي يک بازي ايستا در بطن فضاي يک اتفاق زنده و پويا حس کنيد.
در افرادي که اعتياد بيش از حدي به بازي هاي آنلاين از خود نشان دادهاند؛ دل بستگي به فضاي مجازي ساخته شده در شهر يا دهکده و يا دلبستگي به شخصيت هايي همچون قهرماني که خود ساختهاند و مدام به آن رسيدگي کردهاند عامل مهمتري ارزيابي ميشود
عوامل اعتياد به بازي هاي آنلاين
آنلاين بودن بازي: در حقيقت هر چه در بازي پيشرفت ميکنيد؛ شرايط حساس تر و دقيق تر ميشود. به طوري که اگر قبلا ميتوانستيد، به مدت يک روز آنلاين نشويد؛ اکنون نمي توانيد اکانت خود را بيش از چند ساعت رها کنيد و اين روند شوم ادامه مييابد تا جايي که ديگر حاضر نخواهيد بود از گوشي يا رايانه خود فاصله بگيريد.
فاجعه زماني رخ ميدهد که بازيکن براي بدست آوردن امکان رقابت بهتر با ساير بازيکنان دست به خريد آپشن هاي فروشي در عرصه بازي ميزند. حالا اعتياد او به بازي به قدري زياد شده که براي بهتر بازي کردن پول ميپردازد! آنهم در شرايطي که سرور و سازنده اغلب اين بازي ها در کشور ما حضور ندارند و بازيکن نه تنها پول خود يا خانواده اش را هدر ميدهد بلکه به اين طريق سبب خروج ارز از کشور نيز ميگردد!
دلبستگي به شخصيت ها و فضاهايي که کاربر مي سازد: متاسفانه در افرادي که اعتياد بيش از حدي به بازي هاي آنلاين از خود نشان دادهاند؛ دل بستگي به فضاي مجازي ساخته شده در شهر يا دهکده و يا دلبستگي به شخصيت هايي همچون قهرماني که خود ساختهاند و مدام به آن رسيدگي کردهاند عامل مهمتري ارزيابي ميشود.
اين افراد ديگر نه براي عقب نماندن از ساير رقبا بلکه براي بدست آوردن آپشنهاي بهتري براي موجود مجازي که به آن دلبسته شدهاند؛ وقت ميگذراند و حتي حاضرند همه گونه هزينه کنند.
اين مساله در مورد هيرو در بازي هاي آنلاين نظامي مانند کلش آف کلنز يا ليتل ايمپاير مصداق مييابد؛ اما مصداق بارز آن در موردکساني است که به بازيهايي مثل پو اعتياد دارند.
فاجعه زماني رخ ميدهد که بازيکن براي بدست آوردن امکان رقابت بهتر با ساير بازيکنان دست به خريد آپشن هاي فروشي در عرصه بازي ميزند. حالا اعتياد او به بازي به قدري زياد شده که براي بهتر بازي کردن پول ميپردازد! آنهم در شرايطي که سرور و سازنده اغلب اين بازي ها در کشور ما حضور ندارند و بازيکن نه تنها پول خود يا خانواده اش را هدر ميدهد بلکه به اين طريق سبب خروج ارز از کشور نيز ميگردد!
دلبستگي به شخصيت ها و فضاهايي که کاربر مي سازد: متاسفانه در افرادي که اعتياد بيش از حدي به بازي هاي آنلاين از خود نشان دادهاند؛ دل بستگي به فضاي مجازي ساخته شده در شهر يا دهکده و يا دلبستگي به شخصيت هايي همچون قهرماني که خود ساختهاند و مدام به آن رسيدگي کردهاند عامل مهمتري ارزيابي ميشود.
اين افراد ديگر نه براي عقب نماندن از ساير رقبا بلکه براي بدست آوردن آپشنهاي بهتري براي موجود مجازي که به آن دلبسته شدهاند؛ وقت ميگذراند و حتي حاضرند همه گونه هزينه کنند.
اين مساله در مورد هيرو در بازي هاي آنلاين نظامي مانند کلش آف کلنز يا ليتل ايمپاير مصداق مييابد؛ اما مصداق بارز آن در موردکساني است که به بازيهايي مثل پو اعتياد دارند.

کارشناسان نشانه هاي کليدي اعتياد به بازي هاي مجازي را احصا کردهاند و هنگامي که کودک يا نوجوان مشغول بازي با يکي از نرم افزارهاي آنلاين است؛ والدين ميتوانند با توجه به اين نشانه ها از عادي بودن شرايط بازي وي يا قرار داشتن در خطر اعتياد را ارزيابي کنند. زيرا همان ميزان که برخورد نکردن و واکنش نداشتن والدين در برابر اعتياد فرزندان به بازي هاي اينچنيني خطرناک است؛ واکنش بي دليل و برخورد نابجاي آنان نيز ميتواند خطرناک باشد و آثار سو يا آثار برعکس مانند حريصتر شدن فرزندشان به بازي مدنظر را به دنبال داشته باشد.
جدا نشدن از سيستم يا گوشي
نخستين نشانه اعتياد به بازي جدا نشدن فرد از گجت مورد استفاده براي بازي است خواه اين گجت رايانه شخصي باشد يا گوشي يا تبلت و يا هر گجت ديگري! در چنين مواردي فرد حتي در موقع غذا خوردن، استراحت کردن، رفتن به تخت خواب و يا حتي بعضا در دستشويي گجت خود را به همراه ميبرد و در خواست چند لحظه جدا شدن وي از ابزار بازي او را نگران، مضطرب، پريشان و سپس افسرده مينمايد.
در چنين شرايطي بايد دريافت که کودک يا فرد بالغي که در حال بازي کردن يک بازي آنلاين است به شدت اعتياد پيدا کرده است. براي اطمينان از وضعيت دقيق وي بايد بررسي کرد، حداکثر زماني که او ميتواند بدون گوشي يا گجت خود بسر ببرد چقدر است؟ در افرادي که داراي اعتياد هستند اين زمان غالبا نميتواند به يک ساعت بيانجامد.
در چنين شرايطي بايد دريافت که کودک يا فرد بالغي که در حال بازي کردن يک بازي آنلاين است به شدت اعتياد پيدا کرده است. براي اطمينان از وضعيت دقيق وي بايد بررسي کرد، حداکثر زماني که او ميتواند بدون گوشي يا گجت خود بسر ببرد چقدر است؟ در افرادي که داراي اعتياد هستند اين زمان غالبا نميتواند به يک ساعت بيانجامد.
آثار رفتاري جدا شدن از گجت
چنانچه در فوق نيز اشاره شد دومين نشانه اعتياد به بازي در فرد بازيکن آشکار شدن آثار منفي رواني پس از درخواست جدا شدن از گجت يا همان ابزار بازي است. در چنين شرايط فرد ابتدا مضطرب و نگران ميشود زيرا تمام فکر و ذهن وي درگير شخصيت مجازي است که براي خود درون بازي خلق کرده و اکنون شما از او خواسته ايد که آن شخصيت خود را بدون انجام تنظيمات لازم و رفع نگرانيها در جهاني پر خطر رها کند و گوشي يا تبلت را به کناري بگذارد.
اين گونه افراد معمولا براي کنار گذاشتن گجت به چند دقيقه زمان احتياج دارند تا شرايط را براي آنلاين نبودن تنظيم کنند و در صورتي که به هر دليل ناچار شوند به طور ناگهاني گوشي را کنار بگذارند بهشدت مضطرب ميگردند گويي فردي يا چيزي در حال از بين رفتن است و آنها دست روي دست گذاشتهاند!
اين حس اضطراب پس از اندکي به حس افسردگي تبديل ميشود. معمولا وقتي فرد بازي را در چنين شرايطي رها ميکند؛ پس از چند دقيقه اضطراب به شدت افسرده و بيحوصله ميگردد و در کاري مشارکت فعال از خود نشان نميدهد. مثلا سر سفره حرف نميزند و با ديگران در موضوعي سهيم نميشود.
اين گونه افراد معمولا براي کنار گذاشتن گجت به چند دقيقه زمان احتياج دارند تا شرايط را براي آنلاين نبودن تنظيم کنند و در صورتي که به هر دليل ناچار شوند به طور ناگهاني گوشي را کنار بگذارند بهشدت مضطرب ميگردند گويي فردي يا چيزي در حال از بين رفتن است و آنها دست روي دست گذاشتهاند!
اين حس اضطراب پس از اندکي به حس افسردگي تبديل ميشود. معمولا وقتي فرد بازي را در چنين شرايطي رها ميکند؛ پس از چند دقيقه اضطراب به شدت افسرده و بيحوصله ميگردد و در کاري مشارکت فعال از خود نشان نميدهد. مثلا سر سفره حرف نميزند و با ديگران در موضوعي سهيم نميشود.